Εγκαταστάσεις και Ψηφιακά Μέσα

Κωδικός μαθήματος
ΧΕΙΜΕΕ1 4-ΠΨΤ
Μονάδες ECTS
6
Εξάμηνο
Εξάμηνο Δ / ΣΤ / Η
Σειρά εμφάνισης
9
Κατηγορία μαθήματος
Διδάσκων καθηγητής
Περιγραφή μαθήματος
Image
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

🔵 🔴 🟡 Περιγραφή μαθήματος

Σημειωση I: [Το μάθημα είναι διαθέσιμο μόνο για τα εξάμηνα 6ο και 8ο]

Σημειωση II: [Το μαθημα Βίντεο Τέχνη και Πολυμέσα είναι προαπαιτούμενο]

 

Το μάθημα εστιάζει στον τομέα των εικαστικών εγκαταστάσεων (installation art) και μελετά εις βάθος την ιστορική, μεθοδολογική και πολυμεσική εξέλιξη του συγκεκριμένου καλλιτεχνικού πεδίου τον 20ο αιώνα. Εισάγει τους σπουδαστές στις βασικές θεωρίες χώρου/τόπου, στην χωρικοποίηση της εμπειρίας καθώς και στον υβριδικό/επιτελεστικό χαρακτήρα του πεδίου των εγκαταστάσεων αναλύοντας θεωρητικά και πρακτικά τις διάφορες κατηγορίες εγκαταστάσεων (βίντεο εγκαταστάσεις, ηχητικές, μεικτής τεχνικής, εννοιολογικές, διαδραστικές, σχέση με land art) εστιάζοντας στην σχέση ψηφιακών/οπτικοακουστικών μέσων, προβολών και χώρου. Το μάθημα αναλύει διάφορες θεωρητικές προσεγγίσεις αλλά και καλλιτεχνικές (πολυμεσικές) μεθοδολογίες καλλιτεχνών από διάφορα πεδία της σύγχρονης τέχνης, μελετώντας και δίνοντας έμφαση σε θέματα εμβύθισης (immersion), τοποειδικότητας (site-specificity), διάδρασης (interaction) και δημόσιου χώρου (public space). Το μάθημα στοχεύει στην ανάπτυξη αισθητικής, δημιουργία καλλιτεχνικής σκέψης και κατανόηση του έργου ως διευρυμένη πολυμεσική εμπειρία, εστιάζοντας στην σύλληψη και δημιουργία καλλιτεχνικών εγκαταστάσεων στο πρακτικό μέρος του μαθήματος – με δυνατότητα υλοποίησής τους/έκθεσής του σε χώρο πολιτισμού ή φεστιβάλ τέχνης. To μάθημα είναι διαθέσιμο και σε φοιτητές/φοιτήτριες ERASMUS.

Με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές - φοιτήτριες θα είναι σε θέση 

  • Να αναλύουν και να κατανοούν τα εννοιολογικά και αισθητικά χαρακτηριστικά των εικαστικών εγκαταστάσεων και της σημασίας του χώρου ως στοιχείο του έργου.

  • Να εφαρμόζουν οπτικοακουστικά/ψηφιακά μέσα, βίντεο, προβολή, ήχο, αντικείμενα και κατασκευές δημιουργώντας έργο εγκατάστασης

  • Να αναγνωρίζουν τις έννοιες της εμβύθισης, της τοποειδικότητας, της διάδρασης και του δημόσιου χώρου ως βασικά χαρακτηριστικά διευρυμένων εγκαταστάσεων και να τις εφαρμόζουν στην σύλληψη και υλοποίηση καλλιτεχνικών έργων

  • Να μπορούν να αξιολογήσουν τις συγκλίσεις των εγκαταστάσεων και της performance art μέσα από εννοιολογικές και τεχνολογικές μεθοδολογίες

     

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

🔵 🔴 🟡 Θεωρία (2 ώρες)

  1. Εισαγωγή στις εγκαταστάσεις: Εμπειρία ή αντικείμενο;
  2. Προάγγελοι: Περιβάλλοντα, Land Art και οι προ-κινηματογραφικές συσκευές/προβολή
  3. Βίντεο εγκαταστάσεις Ι: Εμβύθιση, προβολές, μη-γραμμική αφήγηση
  4. Βίντεο εγκαταστάσεις ΙΙ: Εμβύθιση, τοποειδικότητα, μη-γραμμική αφήγηση
  5. Ηχητικές Εγκαταστάσεις Ι: Εμβύθιση, τοποειδικότητα και ήχος
  6. Εννοιολογικές Εγκαταστάσεις / Μικτής Τεχνικής I: Υλικά, τοποειδικότητα
  7. Εγκαταστάσεις Φωτός: Εμβύθιση και τοποειδικότητα
  8. Διαδραστικές Εγκαταστάσεις Ι: Εμβύθιση και διάδραση
  9. Διαδραστικές Εγκαταστάσεις ΙΙ: Εμβύθιση και διάδραση
  10. Εγκαταστάσεις στον Δημόσιο χώρο Ι: Εφήμερές πρακτικές και κείμενο
  11. Εγκαταστάσεις στον Δημόσιο χώρο ΙΙ: Διαδραστικές συμμετοχ.  καταστάσεις
  12. Προσκεκλημένη ομιλία καλλιτέχνη Ι
  13. Προσκεκλημένη ομιλία καλλιτέχνη ΙΙ – Ανασκόπηση μαθήματος

🔵 🔴 🟡 Εργαστήριο (1 ώρα)

  1. Σύλληψη ιδέας: Χώρος, αντικείμενο, αισθήσεις, τεχνολογία Ι
  2. Γνωριμία με λογισμικό video editing / mapping I
  3. Γνωριμία με λογισμικό video editing / mapping II
  4. Γνωριμία με λογισμικό video editing / mapping III
  5. Γνωριμία με λογισμικό video editing / mapping IV
  6. Γνωριμία με λογισμικό video editing / mapping V
  7. Γνωριμία με λογισμικό video editing / mapping VI
  8. Γνωριμία με λογισμικό video editing / mapping VII
  9. Γνωριμία με λογισμικό video editing / mapping VIII
  10. Γνωριμία με λογισμικό video editing / mapping VIV
  11. Γνωριμία με λογισμικό video editing / mapping X
  12. Ανασκόπηση καλλιτεχνικών projects φοιτητών Ι
  13. Ανασκόπηση καλλιτεχνικών projects φοιτητών ΙΙ
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Γλώσσα αξιολόγησης: Ελληνική

🔵 🔴 🟡 Μέθοδος αξιολόγησης: 

  1. Γραπτή αξιολόγηση (40%)

  2. Καλλιτεχνικό έργο - video editing ασκησεις (60%)

ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ - ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
  • Χρήση PowerPoint και οπτικοακουστικών παραδειγμάτων (13 διαλέξεις)
  • Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω του  eClass με εβδομαδιαία παροχή οπτικοακουστικού υλικού, συνδέσμων, φωτογραφιών, έξτρα βιβλιογραφίας και σχετιζόμενων πληροφοριών (εκθέσεις, πολιτιστικά ιδρύματα κ.α.)
  • Εκμάθηση λογισμικού
  • Συμμετοχή σε φεστιβάλ / εκθέσεις / projects τμήματος
eCLASS ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

https://eclass.uop.gr/courses/2862/

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

🔵 🔴 🟡 Συγγράμματα Μαθήματος [ΕΥΔΟΞΟΣ]

  • Ντάφλος, Κ. (2007). Τρέχουσες Εικαστικές Διαλογικές Εγκαταστάσεις. Εκδόσεις Αθανασόπουλος.
  • Ζαφειρόπουλος, Θ. (επιμ.) (2024). ΕΔΩ: Τόπος, Τοπίο, Χώρος, Χρόνος: Καλλιτεχνικές πρακτικές και προσεγγίσεις.Εκδόσεις Τζιόλα.

Έξτρα Βιβλιογραφία

  • Bishop, C. (2005). Installation Art: A Critical History. New York: Routledge.
  • Coulter-Smith, G. (2006). Deconstructing Installation Art. Southampton: CASIAD.
  • De Oliveira, N. (2004). Installation Art in the New Millennium. Thames and Hudson.
  • Βενετσιάνου Ο. (2023). Στρατηγικές σύνθεσης φυσικού και ψηφιακού χώρου. Εκδόσεις Ποταμός.
  • De Oliveira, N. Oxley, N., Petry, M. (1996). Installation Art. Thames and Hudson.
  • Rosenthal, M. (2005). Installation Art. Prestel Publishing.
  • Reiss, J. (1999). From Margin to Center: The Spaces of Installation Art. MIT Press.
  • Ricardo, F. (2011) (ed.) Literary Art in Digital Performance. London: Continuum.
  • Suderberg, E. (eds.) (2000). Space, Site, Intervention: Situating Installation Art. MI: University of Minnesota Press.
  • Paul, C. (2003). Digital Art. London: Thames and Hudson.
  • Manovich, L. (2001). The Language of New Media. The MIT Press.
  • Manovich, L. (2006). The Poetics of Augmented Space. First Monday, Vol. 4, Online.
  • Rebellisch, J. (2012). Aesthetics of Installation Art. Berlin: Sternberg Press.
  • Lippard, L. (1997). Six Years: The Dematerialization of the Art Object. U.C.P. 
  • Stiles, K. & Howard Selz, P. (1996). Theories, Documents of Contemporary Art. U.C.P.
  • Kaprow, A. (1966). Assemblages, Environments and Happenings. Published.
  • Nelson, R. (ed.) (2013). Practice as Research in the Arts. London: Palgrave MacMillan.
  • Townsend, C. (2004). The Art of Bill Viola. London: Thames and Hudson.
  • Zumthor, P. (2006). Atmospheres. Basel: Birkhauser.
  • Bachelard, G. (1958 [2014]). Η Ποιητική του Χώρου. Αθήνα: Εκδόσεις Χατζηνικολή.
  • Merleau-Ponty, M. (1945 [2016]). Φαινομενολογία της Αντίληψης. Αθήνα: Νήσος.
  • Σταυρίδης, Σ. (2009). Από την Πόλη Οθόνη στην Πόλη Σκηνή. Εκδ. Ελλ. Γράμματα
  • Αυγητίδου, Α.  (επιμ.) (2021). Δημόσια Τέχνη, Δημόσια Σφαίρα. University Studio Press.
  • Kwon, M. (2002). One Place After Another. The MIT Press.,
  • Tuan, Y. F. (1977). Space and Place: The Perspective of Experience. UOMP
  • J. Malpas (ed.) (2017). The Intelligence of Place: Topographies and Poetics. Bloomsbury.
  • Rendell, J. (2006). Art and Architecture: A Place Between. London: I.B. Tauris.
  • Augé, M. (1995). Non-Places: An Introduction to an Anthropology of Supermodernity. Verso.
  • Doherty, C. (2009). Situation. London: Whitechapel, MA: The MIT Press.
  • Whybrow, N. (2011). Art and the City. London: I.B. Tauris.
  • Miles, M. (1997). Art, Space and the City. London; NY: Routledge.
  • Dean, T. and Millar, J. (eds.) (2005). Place. London: Thames & Hudson.
  • Calvino, I. (1997). Invisible Cities. trans. Weaver, W., London: Vintage
  • Ψαρράς, B. (2024). «Επι τόπου, Εν κινήσει: Περιπατητική ποίηση, τοπο-χειρονομίες και τεχνολογία», Σε Ζαφειρόπουλος, Θ. (επιμ.) ΕΔΩ: Ερμηνευτικές προσεγγίσεις και καλλιτεχνικές πρακτικές, Εκδόσεις Τζιόλα, σσ. 1-29
  • Ψαρράς. Β. (2021). «Η σύγχρονη πόλη ως επιφάνεια, διεπαφή και ροή: Κειμενικές εγκαταστάσεις, διαδραστικά περιβάλλοντα και performances με μέσα επικοινωνίας δι εντοπισμού». Σε Αυγητίδου, Α. (επιμ.) Δημόσια Τέχνη, Δημόσια Σφαίρα, USP σσ. 179-208

Μαθήματα Εξαμήνου